Over ons

Groepsanalyse bestaat uit een team van enthousiaste professionals dat naast hun werk als analist ook dagelijks in het onderwijs werkzaam is. 

Over Groepsanalyse

Wie voor de klas staat, weet hoeveel impact de groepsdynamiek heeft op prestatie en sfeer. Dit kan positief uitpakken maar ook zorgen voor een onveilig klimaat in de groep. Gelukkig is er steeds meer aandacht voor groepsdynamiek en werken scholen actief aan het verbeteren van het leer- en leefklimaat.

Wij gaan een stap verder

Groepsanalyse heeft meer dan alleen aandacht voor de dynamiek. Wij maken een waardevrije analyse waarmee je direct handvatten hebt voor de dag van morgen. De kern van onze aanpak is dat je de problemen bij de oorzaak moet oplossen. Onze aanpak betekent altijd dat we beginnen met een analyse van de groep. Waarom gebeurt er wat er gebeurt? Als we inzicht hebben in het effect van de verschillende individuen en de interactie zoeken we samen naar een passende interventie.

Achtergrond van Groepsanalyse

Thomas de Meulder is zijn carrière gestart als leerkracht lichamelijke opvoeding in Rotterdam. Door de jaren heen heeft hij zich door middel van scholing laten inspireren door diverse experts op het gebied van groepsdynamiek. Vanuit de opgedane kennis en inspiratie is in 2018 Groepsanalyse ontstaan. Inmiddels is Groepsanalyse uitgegroeid tot een bedrijf met  6 vaste analisten en trainers uit het onderwijs. Groepsanalyse is gespecialiseerd in het analyseren van dynamische groepen. Het is onze ambitie om in 2032 op elke school in Nederland een intern groepsanalist  in het team te hebben. Om deze ambitie te realiseren organiseren wij naast onze analyses nascholing op het gebied van leerkrachtvaardigheden en klassenmanagement door heel Nederland. 

Onze missie

Wij zorgen voor een waardevrije analyse van de dynamiek waarbij we oog hebben voor alle factoren.
Met een doortastend en zorgzaam advies zorgen we voor heldere inzichten wat leidt tot gelukkige leerlingen en leerkrachten!

Onze visie

Elk kind verdient een veilige omgeving waarin het zich kan ontwikkelen. Elke leerkracht hoort de kennis en tools te bezitten om deze veilige omgeving voor het kind te creëren. De leerkracht mag daarin de ruimte krijgen om deze vaardigheden eigen te maken. Dat kan bij ons op een aantal manieren.